W ostatnich dniach w południowej Polsce miały miejsce trzy zdarzenia SPAD (pominięcie sygnału nakazującego zatrzymanie) z udziałem pociągów PKP Intercity. Choć nie doszło do wypadków, każde takie zdarzenie może mieć potencjalnie groźne konsekwencje – stąd podjęte środki ostrożności i powołanie komisji mających wyjaśnić przyczyny.
Do pierwszego zdarzenia doszło w ostatnią środę (23 kwietnia). Maszynista pociągu IC 5420 Hutnik, obsługiwanego tego dnia przez ED160-025, nie zatrzymał go na przystanku Będzin Miasto, na którym „Hutnik” miał mieć planowy postój handlowy. Dopiero gdy kierownik pociągu użył hamulca bezpieczeństwa, pociąg z ok. 110 osobami na pokładzie zatrzymał się na rozjazdach. Ponieważ nie było możliwości zapewnienia podróżnym przesiadki do innych pociągów na miejscu, za zgodą komisji pociąg zjechał pod nadzorem kierownika pociągu do stacji Sosnowiec Główny. Tam nastąpiła podmiana drużyny trakcyjnej. Podróżni do przystanku Będzin Miasto zostali zabrani z Sosnowca pociągiem Kolei Śląskich (zapewniono honorowanie biletów). pociąg wyruszył w dalszą trasę opóźniony łącznie o 55 minut.
Drugie miało miejsce wczesnym rankiem następnego dnia (24 kwietnia) na stacji Brzeg. O godzinie 5:27 pociąg IC 63172 „Rozewie”, prowadzony lokomotywą EP09-014, przejechał stację całym składem. Po zahamowaniu został na polecenie pracowników PKP PLK cofnięty w perony. Według relacji naszego Czytelnika, który wraz z ok. 190 innymi pasażerami podróżował „Rozewiem”, na miejsce wezwano policję, a ostateczne opóźnienie pociągu wyniosło ok. 3 godzin. Podróżni mogli przesiąść się na IC 6300 Wyspiański, odjeżdżający z Brzegu w tym samym kierunku (Przemyśl Główny) nieco ponad godzinę później.
Trzecie podobne zdarzenie nastąpiło dziś (piątek 25 kwietnia) o 8:27 na stacji Trzebinia. Pociąg 1328 Reymont (ED160-025) nie zatrzymał się w miejscu planowego postoju (maszynista pominął wskaźnik W-4). 160 pasażerów kontynuowało podróż do Krakowa pociągiem Polregio R 30765.
We wszystkich przypadkach powołano komisje mające wyjaśnić przyczyny zdarzeń. Wysłaliśmy pytania w tej sprawie do PKP Intercity oraz do PKP PLK. Rzecznik przewoźnika Maciej Dutkiewicz potwierdził wszystkie trzy zdarzenia oraz fakt ich badania przez komisje. Jak stwierdził, większej zdarzeń tego typu w ostatnim czasie nie było. Zarządca infrastruktury jeszcze nie odpowiedział.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.